خطاهای فکری علم اقتصاد

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۰ کد : ۲۴۱۴۲ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۰۴
کتاب «خطاهای فکری علم اقتصاد» نوشته «محمدقلی یوسفی» به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
خطاهای فکری علم اقتصاد

بدون شک علم اقتصاد در حال دگرگونی است. نه تنها مفاهیم بنیادی آن به چالش کشیده شده، بلکه ماهیت آن تغییر کرده است. در حقیقت آموزه‌های اقتصادی روزبه‌روز از بررسی مسائل و مشکلات دنیای واقعی جامعه انسانی فاصله گرفته و یا نسبت به آن‌ها بیگانه شده و به صورت تفنن و سرگرمی یا یک تمرین فکری درآمده است. 
استفاده از مدل‌های ساده ریاضی برای تبیین پیچیدگی‌های روزافزون روابط انسانی، نتایج گمراه کننده‌ای به دست داده و از اهمیت کاربردی آن کاسته است. از آنجایی که تصمیمات اقتصادی که بر زندگی میلیون‌ها انسان اثر می‌گذارد اغلب با استناد به چنین نظریاتی گرفته می‌شود، آگاهی از خطاهای علمی و آموزشی این رشته و نارسایی‌های آن در تبیین واقعیت‌های قتصادی برای هر سیاست‌مدار و تصمیم‌ساز و محقق علوم اجتماعی و اقتصاد، حائز اهمیت است. 
نویسنده در این کتاب با استناد به مجموعه گسترده‌ای از نتایج تحقیقات علمی و گلچینی از آخرین یافته‌ها و نظریات صاحب‌نظرانِ بنام این رشته در پهنه جهانی، موفق به تدوین گنجینه‌ای از معرفت علمی اقتصاد گردیده که تبیین کننده علل شکاف بین بحث‌های نظری و عملی است و در عین حال خوانندگان را با نظریات اندیشمندان مکاتب اتریشی و نهادگرایی آشنا می‌سازد که از همان ابتدا و قبل از استقبال امروزی، منتقد نظریات نئوکلاسیک یا جریان مسلط اقتصاد بوده و بر مواضع اصولی خود تاکید داشته‌اند.
«بحران فکری در علم اقتصاد»، «علم اقتصاد: ماهیت، اهداف و پارادایم‌ها»، «اقتصاد و تکامل اجتماعی»،‌ «مهندسی اقتصاد و اقتصاد آزاد»،‌ «برداشت‌های نادرست از مفاهیم کلیدی اقتصاد»، «اقتصاد نئوکلاسیک و سوسیالیسم بازاری»، «نقش کارآفرین در یک اقتصاد آزاد»، «مدل‌سازی در اقتصاد»، «پیش بینی در اقتصاد»،‌ «مشکلات اقتصاد کلان»، «رشد اقتصادی» و «نظم خودانگیخته و همکاری اجتماعی» 11 فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

موضوع: اقتصاد
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 583
نوبت چاپ: ویرایش دوم، چاپ اول
تاریخ انتشار: 1402
نوع جلد: گلاسه
اندازه: وزیری

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_594.html مراجعه کنند.


نظر شما :