تحلیلی فلسفی علمی از شخصیت انسان معرفی نظریه گسترش وجودی انسان

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۲۴۱۴۳ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۰۹
کتاب «تحلیلی فلسفی علمی از شخصیت انسان معرفی نظریه گسترش وجودی انسان» نوشته «دکتر عبدالله معتمدی»، به همت مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی به چاپ رسید.
تحلیلی فلسفی علمی از شخصیت انسان معرفی نظریه گسترش وجودی انسان

یکی از مجهولات بشر از ابتدای خلقت تاکنون مسئله شخصیت انسان است. آن‌چنان که در طول تاریخ یکی از دغدغه‌های جدی اندیشمندان فهم عناصر شخصیت انسان و معرفی ماهیت انسان بوده است. برای فهم شخصیت انسان روش‌های مطالعاتی متفاوتی استفاده شده است. این روش‌ها در تحقیقات مختلف و همچنین در نظریه‌های مختلف با تنوع و تکثر زیادی معرفی شده‌اند. هدف نهایی تحقیقات و نظریه‌هایی که در این حوزه ارائه شده‌اند، معرفی واقعیت شخصیت انسان بوده است. البته دامنه مورد نظر در تحقیقات و نظریه‌های مختلف یکسان نیست.
برخی نظریات مانند نظریه‌های بزرگ در تلاش برای معرفی کل شخصیت بوده‌اند و برخی نظریه‌ها فقط به جنبه‌هایی از شخصیت پرداخته‌اند. اگر بپذیریم که حوزه‌های مختلف دانش هر کدام بخشی از واقعیت شخصیت انسان را معرفی کرده‌اند، چرا نباید برای فهم این موضوع مهم از تجمیع نظرات استفاده کنیم. به عنوان مثال معرفی انسان توسط عرفای بزرگ، ادبا، فیلسوفان، مردم‌شناسان، زیست‌شناسان و ... و بالاتر از این توسط مذاهب مختلف حاوی نکات ارزشمندی است که بهره‌گیری از آن‌ها ما را به واقعیت موضوع یعنی واقعیت شخصیت انسان نزدیک می کند.
این کتاب با چنین رویکردی در 9 فصل ارائه شده است، تلفیق دانش روان‌شناسی با نظریات فلسفی و استفاده از اشارات متون اسلامی و نگاهی که متاثر از مبانی انسان‌شناسی اسلامی است. 
«کلیات شخصیت»، «روش‌شناسی»، «نفس(قابلیت‌ها، زمینه‌ها و نیازها»، «کنش‌ها»، «گسترش وجود»، «مفهوم من»، «ساختار شخصیت»، «تحول من» و «کاربرد نظریه گسترش دامنه وجودی در درمان»، فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

موضوع: روان‌شناسی و علوم تربیتی
نویسنده: عبدالله معتمدی
ناشر: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی
تعداد صفحات: 319
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1402

علاقه‌مندان می‌توانند جهت سفارش کتاب به آدرس https://book.atu.ac.ir/book_821.html مراجعه کنند.
 


نظر شما :