برنامه راهبردی دانشگاه علامه‌طباطبائی

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۲۴۱۴۶ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۲۳
کتاب برنامه راهبردی سال ۱۴۰۲ دانشگاه علامه‌طباطبائی به کوشش روابط عمومی، معاونت پژوهشی و معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه در ۵۴۴ صفحه تهیه و توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی منتشر شد.
برنامه راهبردی دانشگاه علامه‌طباطبائی

تعیین جهت راهبردی دانشگاه با توجه به اسناد فرادستی توسط مدیران با مشارکت کارشناسان و اعضای هیئت علمی، گروه‌های آموزشی، بهبود و تحول در اهداف، برنامه‌ها و پایش و ارزشیابی مداوم آن‌ها از جمله وظایف مهم مسئولان دانشگاه است. در عصری که مدیران با چالش‌های جدیدی چون تغییرات و فرصت‌های زودگذر، عدم قطعیت و بی‌نظمی مواجهند، داشتن رویکردی راهبردی می‌تواند مدیران دانشگاه را در تمرکز بر افق‌های دوردست، شناسایی فرصت‌‎ها و مزیت‌ها در محیط و انسجام بخشی فعالیت‌های دانشگاه در مسیر روشن اهداف جمعی یاری رساند و برنامه‌ریزی راهبردی الگویی است برای شناخت و حل مهم‌ترین مسائل مبتلا به کشور، شناسایی نقاط قوت و ضعف و استفاده بهینه از فرصت‌ها و موقعیت‌ها و تسلط بر تهدیدهایی که موجودیت دانشگاه را به خطر می‌اندازند.
بنابراین داشتن تفکر راهبردی و ابزارهای مدیریت راهبردی در بستر آن، منجر به ایجاد راهبردهایی اثربخش می‌شود. می‌توان گفت: محصول برنامه‌ریزی راهبردی، برنامه‌ای راهگشا، آینده‌نگر و متحول ساز است که باید دانشگاه را در بستر شکار فرصت‌ها قرار داده و موجبات برتری و تعالی این دانشگاه را فراهم سازد. بنابراین اقدام برای تدوین برنامه‌ریزی راهبردی شرایطی را فراهم می‌سازد که دانشگاه می‌تواند در جهت افزایش اعتبار، امکان بقا، رشد و بالندگی درازمدت خود از یک سو و کاهش مخاطرات و تهدیدات محیطی از سوی دیگر، اهتمام ورزد.
دانشگاه علامه‌طباطبائی با اقتباس از اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز 20 ساله، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله، اقدام به تدوین برنامه‌های راهبردی کرده تا ضمن ارتقای دانشگاه در تمامی زمینه‌ها و در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گامی موثر در دستیابی به اهداف اسناد بالادستی قدم بردارد.
بر اساس برنامه و هدف، مشخص است که دقیقا می‌دانیم در حوزه‌های آموزش، پژوهش، ارتباط با جامعه، در نظام ارتباطات بین‌المللی و نیز نظام برند دانشگاه گامی که برمی‌داریم در راستای نیل به هدف اصلی باشد و ضرورت دارد که سازمان‌های حرفه‌ای همچون دانشگاه، برنامه و راهبردمحور باشند تا نتایج مطلوب را در دوره زمانی مشخص به هدف برسانند و به مطلوب نزدیک شوند.

ناشر: انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبائی
تعداد صفحات: 544
نوبت چاپ: اول
تاریخ انتشار: 1402
نوع جلد: شومیز
اندازه: خشتی

دانلود فایل کتاب
 


نظر شما :