سیاست‌گذاری در قالب بازی جدی؛ استقبال متفاوت دانشجویان نوورودی علامه طباطبائی با «جیدی‌پی»

تجربه‌ی سیاست‌گذاری در قالب بازی جدی: مراسم استقبال از نوورودی‌های دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد آموزش تعاملی

۰۷ آبان ۱۴۰۴ | ۱۵:۴۹ کد : ۳۰۵۲۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۳
دانشگاه علامه طباطبائی رویکرد سنتی استقبال از دانشجویان نوورود را با اجرای بازی آموزشی و شبیه‌سازی «جیدی‌پی» در سالن کتابخانه مرکزی جایگزین کرد. این برنامه با همکاری معاونت پژوهشی، مرکز انتشارات دانشگاه و گروه توانمندسازی «پیله» برگزار شد و ۳۶ دانشجو در قالب تیم‌های تصمیم‌گیرنده، سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای هدایت کشورهای فرضی خود در سناریو تمرین کردند. هدف این رویکرد، پرورش تفکر سیستمی، مهارت‌های کار گروهی و نگاه سیاست‌گذارانه از ابتدای ورود دانشجویان به محیط دانشگاه اعلام شده است.
تجربه‌ی سیاست‌گذاری در قالب بازی جدی: مراسم استقبال از نوورودی‌های دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد آموزش تعاملی

گزارش یک رویداد متفاوت در دانشگاه علامه طباطبائی 

وقتی سیاست‌گذاری تبدیل به بازی جدی جیدیپی می‌شود...

مراسم استقبال از دانشجویان نوورودی دانشگاه علامه طباطبائی امسال رنگ و بوی متفاوتی داشت. به‌جای برنامه‌های رسمی متداول، سالن مخزن کتابخانه مرکزی میزبان اجرای بازی آموزشی «جیدیپی» بود؛ برنامه‌ای که با همکاری معاونت پژوهشی، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه و گروه توانمندسازی «پیله» برگزار شد و در آن ۳۶ دانشجوی نوورودی به شکلی تعاملی و گروهی وارد تجربه‌ای آموزشی شدند.

در جریان بازی جیدیپی، دانشجویان در قالب تیم‌هایی نقش کشورهایی فرضی را بر عهده گرفتند و تصمیم‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اتخاذ کردند. این تصمیم‌ها مسیر آینده کشورشان را در سناریوی بازی تغییر می‌داد و فضایی پویا برای تمرین کار گروهی، تحلیل سیستمی و تصمیم‌سازی جمعی ایجاد می‌کرد. 

خانم دکتر تیشه‌یار، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی، نیز در جریان برگزاری این رویداد از روند اجرای بازی دیدار داشتند و ضمن گفت‌وگو با برگزارکنندگان و دانشجویان شرکت‌کننده، از این تجربه نوآورانه در استقبال از نوورودی‌ها ابراز خرسندی کردند. ایشان بر اهمیت توسعه روش‌های آموزشی خلاقانه و تعاملی در دانشگاه تأکید کردند و برگزاری چنین برنامه‌هایی را گامی ارزشمند در جهت پیوند میان پژوهش، آموزش و تجربه عملی دانستند.

دکتر حسینی، رئیس مرکز انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، هدف از این رویداد را «ایجاد تجربه‌ای متفاوت برای آشنایی دانشجویان با یکدیگر و فراهم کردن بستری برای پرورش تفکر سیستمی و نگاه سیاست‌گذارانه از ابتدای ورود به دانشگاه» عنوان کرد.

به گفته مجری برنامه، گروه توانمندسازی «پیله»، طراحی بازی جدی جیدیپی به‌گونه‌ای انجام شده بود که علاوه بر ایجاد فضای صمیمی و مشارکتی، زمینه‌ساز ارتقای مهارت‌های تفکر راهبردی و نگاه تحلیلی دانشجویان به آینده تحصیلی و حرفه‌ای آنان باشد.

این برنامه همچنین بخشی از رویکرد جدید دانشگاه برای تقویت روش‌های نوین یادگیری از طریق تجربه و بازی است؛ رویکردی که می‌تواند زمینه‌ساز آموزش مؤثرتر، ارتباطات انسانی قوی‌تر و آمادگی بیشتر دانشجویان برای نقش‌آفرینی در آینده حرفه‌ای‌شان باشد.


 

کلیدواژه‌ها: دانشگاه علامه طباطبائی بازی جدی (Serious Game) جیدی‌پی (Jedi-P) استقبال نوورودی تفکر سیستمی (System Thinking) گروه پیله


نظر شما :