برگزاری چهارمین گردهمایی مدیران مراکز انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور در دانشگاه اصفهان

۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۱۵۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۷۱
چهارمین گردهمایی مدیران مراکز انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور با حضور مدیران مراکز چاپ و انتشارات این دانشگاه‌ها در دانشگاه اصفهان برگزار شد.
برگزاری چهارمین گردهمایی مدیران مراکز انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور در دانشگاه اصفهان

 چهارمین گردهمایی مدیران مراکز انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور با حضور مدیران مراکز چاپ و انتشارات این دانشگاه‌ها در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش مرکز چاپ و انتشارات به نقل از روابط عمومی دانشگاه اصفهان، دکتر رسول رکنی زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در این گردهمایی ضمن ابراز خرسندی از حضور پرشور مسئولین انتشارات دانشگاه‌های برتر کشور اظهار داشت: وضعیت مجلات داخلی به خصوص در حوزه علوم انسانی در نقطه ی حساسی قرار دارد  و در حال حاضر، فراغت از تحصیل دانشجویان دکتری نیز به چاپ مقالات آن ها در مجلات معتبر علمی گره خورده است.

وی در ادامه افزود:  بحران ها و معضلاتی که باعث کند شدن فرآیند ها در عدم چاپ مقالات دانشجویان و مشکلات حاصل از آن به وجود می آید، قابل بحث و بررسی است.دکتر رکنی زاده همچنین ابراز امیدواری نمود راهکارهایی ارائه شود  که بحث دقت و سرعت را  به نحو مطلوب، همزمان پوشش بدهد.

دکتر رکنی زاده در مورد بحث بین المللی کردن برخی مجلات در سال ۹۸  تصریح نمود:در این زمینه پیشرفت های بسیار زیادی حاصل شده و به خصوص در حوزه علوم انسانی صاحب سخن نیز هستیم و برای رسیدن به این امر نیاز به تبادل تجربیات دانشگاهی مختلف داریم.

شایان ذکر است دکتر همتی رییس اداره چاپ و انتشارات دانشگاه اصفهان نیز هدف از برگزاری این گردهمایی را بررسی آئین نامه ای دانست که در وزارت خانه تبیین و به دانشگاه ها ابلاغ شده است. این آئین نامه هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف که باعث شده ما در برخی موارد محدود شویم و هدف ما اصلاح کردن برخی از بندهای آئین نامه، جمع بندی موارد و ارسال آن به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.

وی در ادامه افزود: بحث اصلی ما تعطیل کردن چاپخانه ها نیست ولی تفکر و نگاه سرمایه داری به چاپخانه ها اقتصادی نیست. دغدغه های اقتصادی را باید در نظر گرفت ولی صرفا نگاه اقتصادی به حوزه کتاب نتیجه ای نخواهد داشت و یک کاسه کردن این دیدگاه ها جالب نخواهد بود. چون رسالت و فرهنگ دانشگاه ها و حتی فرهنگ های رشته ای متفاوت است و باید ان ها را در ۴ الی ۵ گروه دسته بندی کنیم.

دکتر همتی بیان داشت: راجع به کلیت آئین نامه اگر خود دانشگاه ها تصمیم بگیرند مثبت است. ولی یکسری بندها ما را دچار مشکل کرده است مانند: سردبیر الزاما باید استاد تمام باشد که اگر آن گرایش استاد تمام نداشت باید از گروه دیگری گرفت که اکثرا قبول نمی کنند.

وی همچنین تصریح نمود: امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از همفکری و خرد جمعی اعضاء، گام های موثر و مطلوبی در راستای پیشبرد اهداف سازمانی و سیاست گزاری های موثر در حوزه انتشارات برداشته شود.

گفتنی است چهارمین گردهمایی مدیران مراکز انتشارات سیزده دانشگاه برتر کشور در روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه سال جاری از ساعت ۹:۰۰ الی ۱۳:۰۰ در سالن معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان واقع در طبقه سوم کتابخانه مرکزی برگزار شد.  در این جلسه که بین ۱۳ دانشگاه برتر کشور برگزار شد از دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، تبریز، علم و صنعت، شیراز، تهران، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، علامه طباطبائی و اصفهان حضور و در خصوص آیین نامه جدید نشریات، شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب و تولید آثار مشترک به بحث


نظر شما :