توزیع کتاب و گرانی کاغذ؛ دو چالش اصلی انتشارات دانشگاهها
مدیر مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی نحوه توزیع کتب منتشرشده و کمبود و گرانی کاغذ را دو چالش اساسی انتشارات در سطح دانشگاهها میداند که کنسرسیوم ۱۳ دانشگاه برتر کشور باید درباره آن چاره اندیشی کند.
به گزارش مرکز چاپ و انتشارات به نقل از خبرگزاری ایرنا، امیر زندمقدم در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در پاسخ به این سوال که ناشران وابسته به دانشگاهها در زمان حاضر با چه چالشهایی مواجه هستند، گفت: ناشران دانشگاهها اکنون با دو چالش اساسی مواجه هستند؛ یکی از چالشها که از سالهای قبل هم وجود داشته بحث توزیع ناشران دانشگاهها است.
وی ادامه داد: البته وضعیت دانشگاه علامه طباطبائی با بهره گرفتن از فضای مجازی و فروش آنلاین از این نظر بهبود پیدا کرده است.
زند مقدم تاکید کرد: توزیع، چالش بزرگی برای انتشارات دانشگاهها است که انتظار میرود در کنسرسیوم انتشارات ۱۳ دانشگاه برتر کشور برای آن راهحلهایی پیدا کنیم.مدیر انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، چالش دوم ناشران دانشگاهی را بحث کاغذ دانست و گفت: این چالش باعث کاهش شمارگان شده و ناشران دانشگاهها و نیز سایر ناشرین دانشگاهی برای مقابله با این مشکل به سمت کتابهای الکترونیک رفته اند که البته نشر الکترونیک به ویژه در فضای دانشگاهی هنوز جای کار دارد.
وی در مورد عملکرد انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی هم بیان کرد: ما در سال حدود ۹۰ عنوان کتاب چاپ میکنیم که نزدیک به ۷۰ درصد آنها کتابهای چاپ اول هستند. حیطه کاری انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی و همچنین علوم پایه مثل ریاضیات و آمار است.
وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در زمان حاضر ۵۱ مجله علمی داشته که طبق تقسیم بندی قبلی وزارت علوم از این تعداد ۲۹ مجله درجه بندی علمی-پروهشی دارد، دو مجله هم درجه علمی-ترویجی دارند و بقیه هنوز درجهبندی نشده است اما از مجلات شناخته شده و برخی هم تازه تأسیس هستند.
وی با بیان اینکه ۱۰ مجله به زبان غیرفارسی در دانشگاه علامه طباطبائی مجوز گرفته و یا منتشر میشود، ادامه داد: اساتید مختلفی با انتشارات این دانشگاه همکاری میکنند و چاپ کتابها تنها محدود به آثار اساتید دانشگاه علامه طباطبائی نیست.
زند مقدم در مورد تشکیل کنسرسیوم انتشارات ۱۳ دانشگاه برتر کشور هم گفت: از سال ۱۳۹۶ ایدهای در انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفت که با توجه به ضرورت همافزایی بین ناشرین دانشگاهها و به ویژه انتشارات ۱۳ دانشگاه برتر، اقداماتی در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: برای این هم افزایی بسترهای قانونی لازم فراهم شده و در نقشه جامع علمی کشور نیز به این مهم اشاره شده که هر چقدر مراکز آموزشی و پژوهشی بتوانند با یکدیگر، هم افزایی داشته باشند بهتر میتوانند به اهداف خود دست یابند.
وی ادامه داد: ۱۳ دانشگاه هم از این حیث مطرح شد که وزارت علوم چند سال پیش ۱۳ دانشگاه را به عنوان دانشگاه بزرگ و برتر معرفی کرد. این دانشگاهها عبارتند از؛ تهران، علامه طباطبائی، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علم و صنعت، صنعتی خواجه نصیر، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، شیراز و فردوسی مشهد که در این کنسرسیوم حضور دارند.
وی افزود: هدف این کنسرسیوم این است که در حوزههای مختلف و تخصصی، این ۱۳ دانشگاه با یکدیگر همکاری داشته باشند و از اقدامات و تولیدات همدیگر باخبر باشند. زمینههای همکاری هم بحث تولید کتاب، تألیف، ترجمه و گردآوری است.
زند مقدم تصریح کرد: در بخش دوم هم همکاریها در حوزه نشریات است. اکنون که آئین نامه جدید نشریات به دانشگاهها ابلاغ شده همکاری در حوزه نشریات علمی بیش از پیش اهمیت دارد. به هر حال، بستر لازم برای همکاری مشترک فراهم شده است.
وی با بیان اینکه برای تشکیل این کنسرسیوم قابلیتهای هر کدام از این دانشگاهها شناسایی شده است، گفت: در اساسنامه شورای معاونان پژوهشی این ۱۳ دانشگاه، یک بند وجود دارد که بر همکاری این دانشگاهها در حوزه نشر تاکید میکند. ما از این بند هم استفاده کردیم تا اقدام خود را به تصویب آن شورا برسانیم.
وی ادامه داد: بعد از برگزاری چند جلسه، به وزارت علوم اعلام کردیم که چنین مسئلهای را پیگیری میکنیم تا آنها هم در صورت صلاحدید در دستور کار خود قرار دهند و به این مسئله وجاهت قانونی بدهند.
وی تصریح کرد: در جلسه شورای معاونان پژوهشی ۱۳ دانشگاه برتر که هفته گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم برگزار شد اهداف کلی و خرد، برنامهها و همچنین مباحث ساختاری به بحث گذاشته و کلیت موضوع تأیید شد. همچنین مقرر شد ساختار کنسرسیوم نیز مورد بررسی دقیقتری قرار گیرد تا بتوان در آینده بهره مناسب را برد.
مدیر انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در مورد اهداف کلان این کنسرسیوم هم بیان داشت: ۶ هدف کلی برای این کنسرسیوم ترسیم کردیم، اهدافی مثل؛ هم افزایی و رسیدن به بالاترین بازده علمی، کاری و مالی در حوزه نشر دانشگاهها، سیاست گذاری حوزه نشر در دانشگاهها، ادغام دانش تخصصی مشترک، برند سازی با حفظ موقعیت قانونی و استقلال مدیریتی دانشگاهها از جمله این اهداف هستند.
وی افزود: ایجاد کمک متقابل میان گروهی برای هر کدام از ناشرین، ایجاد بازار مشترک نشر و همچنین بین المللی سازی تولیدات این ۱۳ ناشر از دیگر اهداف کنسرسیوم انتشارات ۱۳ دانشگاه برتر کشور است.
نظر شما :