راه‌اندازی کنسرسیوم نشر کتاب‌های دانشگاهی توسط دانشگاه‌های برتر کشور

۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۳۰ کد : ۹۳۳۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۸۰
ایجاد کنسرسیوم چاپ و نشر کتابهای دانشگاهی در دستور کار سی و دومین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر و سطح یک کشور قرار گرفت.
راه‌اندازی کنسرسیوم نشر کتاب‌های دانشگاهی توسط دانشگاه‌های برتر کشور

ایجاد کنسرسیوم چاپ و نشر کتابهای دانشگاهی در دستور کار سی و دومین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه های برتر و سطح یک کشور قرار گرفت.

به گزارش مرکز چاپ و انتشارات به نقل از ایرنا، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به معضلات نشر کتاب‌های دانشگاهی گفت: مراکز نشری در زمینه کتابهای دانشگاهی در کشور وجود دارد که به دلیل تقسیم کار به شکل ضعیف در حال فعالیت هستند و اگر این کنسرسیوم یا همان اتحاد و اشتراک چند دانشگاه در این زمینه محقق شود می‌تواند به یک ساختار مناسب دست پیدا کند.

دکتر مسعود برومند افزود: این کنسرسیوم می‌تواند حلقه اتصال برای چاپ و نشر کتاب باشد زیرا در حال حاضر این کار به صورت منفرد و با هزینه‌های جداگانه انجام می‌شود که در صورت تجمیع، توان مالی مناسبی ایجاد می‌کند تا بتوان در سطح بین المللی کتاب‌های تولیدی علمی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد.

او اضافه کرد: در صورت ایجاد این کنسرسیوم این امکان ایجاد می‌شود تا دانشگاه‌های برتر کشور برای چاپ و نشر کتاب‌های درخواستی خود به محققان سفارش کار دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران و دبیر این جلسه نیز گفت: معاونان پژوهشی دانشگاه‌های برتر کشور، هر ماه برای بررسی مسائل روز و برنامه‌های پژوهشی مرتبط با دانشگاه‌ها در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور جلسه‌ای برگزار می‌کنند.

محمد رحیمیان افزود: در این نشست قرار شد کنسرسیومی از انتشارات دانشگاه‌ها که از یک سال قبل ایجاد شده است به کار خود ادامه دهد و برای توسعه کارهای بین المللی و همچنین نشر الکترونیکی برنامه‌هایی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع اتصال کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و نحوه انجام آن نیز نقطه نظرات معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها مطرح شد.

دبیر سی و دومین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های برتر و سطح یک کشور گفت: در حال حاضر منابع علمی عظیم و منحصر به فردی در اختیار بعضی از دانشگاه‌ها وجود دارد و این اتصال می‌تواند به توان علمی محققان دانشگاهی کمک شایانی کند.

رحیمیان افزود: از موضوعات دیگر مطرح شده در این نشست، بررسی آئین نامه نشریات دانشگاهی بود که درباره آن تصمیماتی گرفته شد.وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست اختصاص کمک هزینه (گرنت) آزمایشگاهی برای خرید و تعمیر تجهیزات و خرید خدمات آزمایشگاهی بود.


نظر شما :